Ensin on
oltava kipu.
Vasta
silloin, Hän voi parantaa.
Ensin on
oltava kärsimys.
Vasta
silloin, Hän voi sulattaa sen pois.
Ensin on oltava vaikeaa.
Vasta
silloin, Hän voi lohduttaa.
Ensin on
oltava syntinen.
Silloin,
vasta silloin, voi Herra tulla ja armahtaa.
Miksi on
olemassa kärsimystä? Tätä kysymystä olen pohtinut lukuisia kertoja. Mikä virka
on kaikella sillä tuskalla, joka kirkuu itseään ulos kaupunkien kaduilla. Tai
tuskalla, joka vierii hiljaisina kyyneleinä viattoman lapsen poskilla. Mikä
virka? Miksi? Herra, Miksi? Ja miksi osalle ihmiskohtaloista kipua ja tuskaa ja
pelkoa ja hätää on kasattu harteille sellaisia määriä, että pieni ihmishahmo
tärisee alati sen painon alla. Ja lopulta ehkä musertuu.
Herran
vastaus kuuluu:
”Autuaita
ovat murheelliset, sillä he saavat lohdutuksen.” Matt. 5:4
”Lähellä on
Herra niitä, joilla on särjetty sydän, ja Hän pelastaa ne, joilla on murtunut
mieli. Monta on vanhurskaalla kärsimystä, mutta Herra vapahtaa hänet niistä
kaikista.” Ps. 34:19-20
Herra sallii
kärsimyksiä. Mutta Hän ei tekisi mitään syyttä. Kärsimyksellekin täytyy olla
jokin tarkoitus. Herra lupaa, että jokainen murheellinen tulee saamaan
lohdutuksen. Ja että Hän itse on lähellä särkyneitä. Hän pelastaa. Hän vapahtaa
kärsimyksistä. Ajallaan.
Olin kerran
kävelemässä pakkasillassa kotiin. Mieleni oli virkeä ja iloinen. Siinä
onnellisessa hetkessä jokin johti ajatukseni tämän ikuisen kysymyksen äärelle:
miksi täytyy olla kärsimystä, kun onni maistuu niin suloiselta? Esitin Herralle
kysymykseni. Haastoin Häntä. En muista tarkkaan, millaisia oivalluksia tein
tuona iltana. Mutta yhden minä muistan. Muistan pohtineeni, että koska Jumala
on kaikkivoipa, Hän olisi voinut estää syntiinlankeemuksen. Kaikkivoipa voi,
eikö totta? Hän olisi voinut johtaa kaiken toisin. Siten, että täällä maan
päällä olisi pelkästään kaunista ja hyvää. Ehkä eläisimme sovussa keskenämme ja
lämpimässä suhteessa Luojaamme. Tätä kaikkea Herra varmasti toivoo tälläkin
hetkellä. Kuitenkin Hän on tahtonut suoda meille mahdollisuuden valita, Hän on
antanut ihmiselle vapaan tahdon. Hän on sallinut meille mahdollisuuden kärsiä.
Ajattelin
tuona iltana, että koska Herra on sallinut kärsimyksen osaksi luomaansa
maailmaa, ehkä maailma on, sittenkin, kauniimpi ja parempi paikka tällaisena?
Ehkä Herra sallii kärsimyksen voidakseen lohduttaa, parantaa ja armahtaa. Ehkä
lohdutuksen, parantamisen ja armahtamisen lahjat ovat niin arvokkaita, että
Herra tahtoi suoda ne osaksemme. Näiden lahjojen luokse ei pääse muuta kuin
kärsimyksen sillan kautta.
Kärsimys, on
kärsimystä. Kärsimyksessä itsessään ei ole mitään kaunista eikä runollista.
Vain kipua, kyyneleitä, pimeää. Herra voi kuitenkin monin tavoin siunata meitä
kärsimyksen kautta. Hänen valonsa voi läpäistä synkimmänkin pimeyden. Tuskan
tuhkamailta versovat usein kauneimmat ja syvimmät runonsäkeet sekä suurimmat
elämänviisaudet, näin olen itse monesti saanut huomata. Mutta kun on
kärsimyksen aika, silloin on kärsittävä. On upeaa, mutta ei mitenkään itsestään
selvää, jos vaikeimpina aikoina jaksaa huutaa avukseen Herraa. Ajattelen, että
olisi tärkeää huutaa Herralle kaikki kipu, paljaasti, sellaisenaan. Vihaisesti,
kapinoiden, peläten. Hän on meidän Taivaallinen Isämme. Hän tietää kyllä
kaiken, mitä koemme. Meidän ei tarvitse piilottaa Häneltä mitään.
Lähes aina,
kun olen miettinyt kärsimyksen tarkoitusta, olen pohtinut myös sitä, onko
minulla itselläni oikeutta kokea kärsiväni. Minulla on omat kipuni, mutta
tiedän, että on olemassa paljon suurempia kärsimyksiä. Olen nähnyt kärsimystä,
joka on saanut minutkin kärsimään, vaikka olen seurannut kärsijää vierestä.
Olen kuullut tarinoita kärsimyksestä, jonka määrä ja voima käy täysin yli
ymmärrykseni. En pysty ymmärtämään enkä hyväksymään sellaista tuskan suuruutta.
Tämän vuoksi olen vähätellyt omia kipujani. Olen vakuutellut itselleni, ettei
minulla ole syytä valittaviin sanoihin. Minullahan on kaikki varsin hyvin.
Verrattuna todellisiin kärsimystaistelijoihin.
Meistä
jokainen on ainutkertainen yksilö. Meillä on oma ainutlaatuinen tapamme tuntea
ja kokea. On vääryys Jumalan luomaa ihmislasta kohtaan verrata häntä toisiin.
Kristitty sisareni, vain sinä tiedät oman kipusi. Vain sinä tiedät, kuinka
paljon se koskee. Ethän tee samaa virhettä kuin minä ja lähde vertaamaan
kärsimystäsi toisten kärsimyksiin! Kipusi ei liukene pois vähättelemällä, vaan
todennäköisesti se vaikeutuu ja monimutkaistuu.
”Kiitetty
olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, laupeuden Isä ja
kaiken lohdutuksen Jumala, joka lohduttaa meitä kaikessa ahdistuksessamme, että
me sillä lohdutuksella, jolla Jumala meitä itseämme lohduttaa, voisimme
lohduttaa niitä, jotka kaikkinaisessa ahdistuksessa ovat.” 2. Kor. 1:3-4
Herra tahtoo lohduttaa kärsivää. Hän
tahtoo siunata lastaan laskemalla lohdun hänen sydämelleen. Voisiko sydän
omistaa suurempaa aarretta, kuin lohdun, joka hoitaa hellästi kipeitä arpia ja
valaa toivoa? Lohtu, jolla Isämme on lohduttanut meitä, on oma henkilökohtainen
aarteemme, mutta samalla se on yhteisön hyväksi koituva työväline. Lohtu, jonka
olemme osaksemme saaneet, koituu lohdutukseksi heille, jotka kunakin aikana
ahdistuksessa vaeltavat.
-Johanna
Johanna kiitos puhuttelevasta tekstistäsi! Pohdin tekstiäsi ja luin Psalmia 34. "Minä käännyin Herran puoleen, ja hän vastasi minulle. Hän vapautti minut kaikesta pelosta." Jumala ei poista meiltä kärsimystä (tässä ajassa), mutta kun olemme kääntyneet Herran puoleen ja ottaneet Hänet elämäämme meidän ei tarvitse enää pelätä! Sen jälkeen kun itse tulin uskoon, olen kyllä kärsinyt ja ollut ahdistunut, mutta jossain syvällä on kuitenkin luottamus Jeesukseen, se on jonkinlainen "elämä kantaa"-fiilis. Jeesuksen lohdutus meille on jatkuvaa, iloitaan siitä!
VastaaPoistaKiitos kommentistasi. :)
VastaaPoistaIhana psalmin kohta! Herra todella voi vapauttaa meidät kaikesta pelosta. Ja juuri niin Hän varmasti haluaa tehdä, yhä uudelleen, silloin, kun huomaa lapsensa pelkäävän. Meidän ei tarvitsisi pelätä. Ei koskaan, ei mitään. Herran käsissä olemme parhaassa mahdollisessa turvassa. Kuitenkin ihmislapsi, myös Jumalan lapsi, voi tuntea helposti pelkoa. Mutta on paljon lohdullisempaa pelätä, kovastikin, kun tietää, että oikeasti ei tarvitsisi.^^
Tässä on kyysessä kärsimyksen ongelma, jota monet teologit ovat miettineet. Kysymys kuulukin: Miten hyvä ja kaikkivaltias Jumala voi sallia kärsimyksen?
VastaaPoistaItse ajattelen niin, että Jumala on hyvä ja Jumala on rakkaus. Hän loi ihmisen, jolla on vapaa tahto, koska Hän on hyvä. Jos ihmisellä ei olisi vapaata tahtoa, ihminen olisi robotti, joka rakastaisi Jumalaa ja toimisi oikein, koska on pakko. Eihän pakotettu rakkaus ole rakkautta lainkaan?
Jotta ihmisellä todella olisi vapaa tahto, hänellä täytyy olla vaihtoehtoja, joista valita. Siksi Jumala sallii myös pahan. Ajattelin niin, että pahuus on hyvyyden puutetta. Paha on olemassa samalla tavalla kuin kuoppa maassa -ilman maata ei ole kuoppaa. Ja, koska Jumala on hyvä ja hän on kaiken hyvyyden lähde, Jumalan poissaolo on yhtä kuin hyvyyden poissaoloa eli pahuutta. Ihminen päätti kääntää selkänsä Luojalleen. Onneksi Jumala on kuitenkin rakkaus (rakkaus on mm. kärsivällinen), joten Hän antaa ihmiselle toisen mahdollisuuden. Joka rakastaa Häntä ja haluaa olla Hänen kanssaan saa siihen mahdollisuuden Jeesuksen kautta. Joka ei rakasta Häntä eikä halua olla missään tekemisissä Hänen kanssaan, saa olla erossa Luojastaan (eli menee helvettiin, jossa Jumalaa ei ole, mikä taas tarkoittaa hyvän poissaoloa).