Ne, jotka tuntevat minut
tietävät, että evankeliumi ja evankeliointi ovat lähellä sydäntäni. Tulin
uskoon kuuntelemalla kristillistä radio-ohjelmaa, jossa painotettiin vahvasti
evankeliointia ja usein haastateltiin ihmisiä tavoitteena julistaa heille evankeliumia.
Vaikka olin pitänyt itseäni kristittynä lähes koko elämäni ajan, vasta tämän
radio-ohjelman kautta näin ensimmäistä kertaa elämässäni oman syntisyyteni
suuruuden ja sen seurauksena tarpeeni pelastajalle. Jouduin vastakkain Jumalan
lain kanssa – ja laki vaikutti minussa sen, mistä Jumalan Sana todistaa:
”Mutta me tiedämme, että kaiken minkä laki sanoo, se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä. Eihän yksikään ihminen tule hänen edessään vanhurskaaksi tekemällä lain vaatimia tekoja, sillä lain kautta tulee synnin tunto.” (Room.3:19-20, Raamattu Kansalle)
Lain merkitys ei koskaan ollut
auttaa ihmisiä vanhurskauteen lakia noudattamalla. Jumalan laki on heijastus Hänen Pyhästä
luonnostaan, ja kun syntinen ihminen peilaa itseään Jumalan lakiin, hän näkee
itsensä sellaisena kuin hän todellisuudessa on – kurjana syntisenä.
Päädyttyämme tähän pisteeseen meillä on kaksi vaihtoehtoa: Ensimmäinen
vaihtoehto on katsoa muualle, verrata itseämme muihin ihmisiin ja todeta, että
emme olekaan niin pahoja kuin ensin luulimme. ”Kyllähän Jumalakin ymmärtää”, ”Hän
varmasti laskee rimaa niin, että pääsemme taivaaseen joka tapauksessa”. Toinen
vaihtoehto on pitää katseemme Jumalan Pyhyydessä ja antaa sen murtaa meidät ja johtaa nöyryyteen ja parannuksen tekoon.
”Jumalan mielen mukainen murhe näet saa aikaan parannuksen, joka koituu pelastukseksi ja jota ei tarvitse katua. Maailman murhe sen sijaan tuottaa kuoleman.” (2.Kor.7:10)
Laki herättää meissä synnin tunnon. Synnin tunnon tulisi
johtaa meidät Jumalan mielen mukaiseen murheeseen ja parannuksen tekoon –
kääntymiseen Jumalan puoleen apua huutaen. Paavali kuvaa tätä lain ja
evankeliumin suhdetta Galattalaiskirjeessä näin sanoin:
”Ennen uskon tuloa meitä vartioitiin lain alaisuuteen suljettuina, kunnes usko ilmestyisi. Näin laista on tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me tulisimme vanhurskaiksi uskosta. Mutta uskon tultua emme enää ole kasvattajan alaisia. Te kaikki olette uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.” (Gal.3:23-26)
Laki ja evankeliumi liittyvät
erottamattomasti toisiinsa. Jeesus, universumin paras evankelista, itse käytti 10 käskyä näyttääkseen synnin rikkaalle nuorukaiselle (Markus 10:17-22). Myös Paavali käytti lakia samalla tavalla (Room.
2:21-23). Lukemattomat uskonnot saarnaavat ainoastaan lakia ja näin sitovat raskaita
taakkoja jäsentensä ylle orjuuttaen heidät tavoittelemaan jotain, mihin kukaan
ei voi yltää. Valitettavasti monet kristityt puolestaan saarnaavat vain
evankeliumia ja jättävät lain huomiotta. Evankeliumi voi olla hyvä sanoma vain
niille, jotka näkevät itsensä syntisinä. Evankeliumi ilman lakia on kuin
lääkäri, joka yrittää tarjota lääkettä henkilölle, joka on täysin vakuuttunut
omasta terveyden tilastaan. Mutta jos lääkäri ensin näyttää todisteita,
testituloksia, kaavoja ja selittää oireita, niin potilas voi alkaa ymmärtää,
että hän todella on lääkkeen tarpeessa.
Mielestäni on surullista, että
moderni evankeliointi on suurelta osin täysin unohtanut lain merkityksen. Joko laki sivuutetaan täysin tai sitten painotetaan vain vähän ihmisen
syntisyyttä sanoen: ”Mehän olemme kaikki syntisiä, eikö..” Asiat olivat ennen
toisin. Uskonpuhdistajat ymmärsivät hyvin lain merkityksen. Heistä se oli
välttämätöntä. Jos lakia ei saarnattaisi ensin, se olisi kuin ei muokkaisi
maata ennen kuin alkaa kylvää siihen siementä. Tähän lopuksi voisinkin antaa
pohdittavaksi joidenkin tunnettujen uskonpuhdistajien (melko suorat ja karkeat)
näkemykset, mitä tulee lain ja evankeliumin suhteeseen:
”Lain tulee ikuisesti valmistaa tietä evankeliumille. Tämän huomiotta jättäminen sielujen opastuksessa on miltei varma tapa tuottaa väärää toivoa, esittää vääränlaisen standardin Kristityn kokemuksista, ja täyttää kirkot väärillä käännynnäisillä. . . Aika tulee osoittamaan tämän selvästi.” (Charles Finney, 1875)
John Wesley (1791) sanoi niistä,
jotka eivät käyttäneet lakia evankelioinnissa:
”Kaikki tämä juontaa mitä syvimmästä tietämättömyydestä lain ominaisuuksista ja käytöstä, ja todistaa, että ne jotka käyttäytyvät näin eivät joko tunne Kristusta, tai ovat vieraita elävään uskoon, tai ainakin he ovat vain lapsia Kristuksessa, ja sellaisinaan taitamattomia vanhurskauden Sanassa.”
”He eivät koskaan tule hyväksymään armoa, kunnes he vapisevat pelosta oikeudenmukaisen ja pyhän Lain edessä” Charles Spurgeon (1892)
"Tämä on se syy, miksi meillä on niin paljon sienikäännynnäisiä. Eli käännynnäisiä, jotka putkahtavat esiin yön aikana ja katoavat, koska heidän kivenkova maaperänsä ei ole kynnetty. Heillä ei ole tietoa Lain langettavasta tuomiosta. He ovat ’kivisen maan kuulijoita’ tai ’vääriä käännynnäisiä’” George Withfield (1770)
Martti Luther (1546)
Galattalaiskirjeen kommentaarissaan puhui lahkosta, joka oli nousemassa hänen
aikanaan uuden opin kanssa:
“Saatana, kaiken kapinan jumala, aiheuttaa päivittäin uusia uskonlahkoja. Ja viimeisimmän niistä, jota minun ei koskaan olisi tullut ennalta nähdä tai joskus epäillä, hän on nostanut ylös lahkon, joka opettaa, että Kymmenen Käskyä tulisi ottaa pois kirkoista, ja että ihmisten ei tulisi olla kauhistuneita Lain tähden, vaan heitä tulisi hellävaroin kehottaa Kristuksen armon julistamisen kautta.”
Luther sanoi, että uusi lahko oli noussut
esiin saatanallisilla vivahteilla, ja jonka hän ei koskaan olisi aavistanut
tulevan. Hän oli kauhistunut ajatuksesta, että ihmiset eivät käyttäisi Lakia
vaan sen sijaan hellävaroin kehottaisivat ihmisiä tulemaan Kristuksen luo,
julistaen yksin armoa - melko osuva kuvaus modernin evankelioinnin
menetelmistä.
Modernin evankelioinnin
sudenkuopista voisin kirjoittaa paljon muutakin ja ehkä palaan siihen vielä
tulevaisuudessa. Mutta tämän kirjoituksen myötä kehottaisin kaikkia Kristittyjä tarkastelemaan, kuinka toimimme tässä suhteessa? Olemmeko kenties itse
unohtaneet sen, mitä Raamattu sanoo Jumalan laista ja siitä kuinka voimme käyttää
sitä osoittamaan synnin todellisuuden; ja kuinka se voi auttaa ihmisiä ymmärtämään tarpeensa pelastajalle?
Ehkä vähän out of context, mutta:
”Me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä käytetään lain mukaisesti” (1.Tim.1:8
) J
-Eelis
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi!